Ocean meets jungle - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu Ocean meets jungle - Reisverslag uit Cairns, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu

Ocean meets jungle

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

11 Maart 2012 | Australië, Cairns

Hi mensen,

Howyagowen?? Jaja een volleerd Ozzy spreekt hier, dat merk je gelijk.
Aangezien ik aan het einde ben gekomen van de trip langs de Oostkust, is dit een mooi moment voor een update over wat er de laatste weken gebeurd is nadat we Rainbow Beach hebben verlaten (nog steeds met pijn in mijn hart).

Via een paar liftjes dwars door onder meer Maryborough (plaats van oorsprong van Mary Poppins, wat te zien is aan een beeld van deze meid zomaar midden op de stoep) zijn we in Bundaburg terechtgekomen, omdat we hoorden dat daar rond deze tijd van het jaar hatchlings (schildpadkids) uit hun ei komen en naar de zee rennen!
Overdag hebben we een beetje door de stad geslenterd, langs de Bundaburg Rum fabriek, maar de rest van de stad is echt NIET de moeite waard om je tijd in te steken. Het ziet er niet uit en er is geen reet te beleven.
Het zien van de mini turtletjes daarentegen is echt super super gaaf! We gingen met een ranger mee naar het strand 'Mon Repos' waar het allemaal gebeurt. Omdat we een zaklamp mee hadden, waren Eef en ik de gelukkigen die in een rijtje achter elkaar vanaf het strand naar de zee mochten gaan staan. De hatchlings worden aangetrokken door licht dus ze renden dwars tussen en over onze voeten heen naar de zee! Echt lief! Hierna kwam er een big momma schildpad te zee uit gebanjerd om een gat te graven op het strand en een stuk of 100 eieren te leggen.. wat een toeval dat wij er precies waren! Zeer indrukwekkend om te zien. Helaas voor moeders legde ze de eieren op een onveilige plaats, dus zodra ze haar hielen had gelicht en weer terug in zee was, hebben wij als een malle de eieren moeten opgraven om ze ergens anders weer veilig op te bergen.. wat een ervaring! 's Nachts hebben we trouwens bij een groepje Italianen(die ook bij het turtle gebeuren waren) in de campervan getukt aangezien we nog geen plek hadden om te slapen, hihi gezellig!

De volgende dag was het plan om van Bundaburg naar Airlie Beach te liften. Dit is echt een pokke end, maar we wilden het een gooi geven aangezien er tussendoor niet veel bijzonders te zien is (je rijdt door de twee steden Rockhampton en Mackay, maar dat konden we wel skippen). Het zag er naar uit dat we het in ieder geval tot Mackay zouden redden, ware het niet dat er een verkeersongeluk was gebeurd op de snelweg. Ik heb het hier over de hoofdweg tussen de belangrijkste plaatsen in dat gebied aan de oostkust, die eensbaans (!) is. Het ongeluk had om 8 's ochtends plaatsgevonden, maar de weg was geblokkeerd tot 8 uur 's avonds, dus iedereen zat vast op het benzinestation. Zo ook wij.. Airlie Beach ging hem vandaag overduidelijk niet meer worden, dus hebben we tussen wat caravannetjes gekampeerd bij het benzinestation.
De volgende dag kwamen we in Airlie Beach aan. Wat een leuk stadje! Gelijk een Whitsunday sailing trippie geboekt (kom ik zo op terug), en voor de rest onze spullen geplant bij een couchsurfadresje die we tussendoor nog snel ff hadden gevonden.
De 3-daagse zeiltrip op zeilboot 'British Defender' langs de Whitsundays was echt helemaal geweldig!! De Whitsundays zijn een groep super mooie eilanden voor de kust van Airlie. Naast dat we de verschillende eilanden zoals Hamilton hebben gezien, zijn we een paar keer wezen snorkelen en echt van alles gezien; van koralen tot Nemo tot huge-ass vissen tot mega schildpadden aan toe waar we tussen zwommen. Fantastisch..!! We hebben gerelaxed op het strand met het puurste zand ter wereld: Whitehaven Beach. Het water is hier trouwens zo ongelofelijk helder dat je werkelijk alles ziet zwemmen, zelfs van een afstandje: vissen, pijlstaartroggen, haaien.. top! Deze trip is echt een aanradertje eerste klas!

Na nog een chilldagje in Airlie Beach zijn we al liftend verder getrokken, naar Townsville. Ik had geen enkele verwachting bij deze stad, maar het heeft echt al mijn verwachtingen overtroffen. Mooi man. Het ligt uiteraard aan het water, met een topper van een 'esplanade' (boulevard) en als orientatiepunt is er altijd de berg ' Castle Hill' waar de hele stad omheen is gebouwd. We hebben 's nachts ergens stiekem staan wildkamperen bij gebrek aan een couchsurfadres. De volgende dag zijn we meegeweest op een zeilboot met een paar mannetjes die we tegenkwamen bij de zeilclub, we mochten mee op de boot voor de Wednesday Sunset Sailing. In deze race strijden de verschillende leden van de zeilboot om een fles rum (en natuurlijk de eeuwige roem)! ;-) Eef en ik moesten de hele tijd van links naar rechts over de boot heen rollen om het evenwicht te bewaren, en gelukkig ging dit allemaal prima, totdat we een ongeluk kregen met een andere zeilboot. Beetje balen meis, maar niks aan te doen. We eindigden kamperend met onze tent bij een van deze mannen in de tuin, nadat we een heerlijk avondmaaltje met biertje kregen toegediend in het zwembad (!)..ja, waarom ook niet? Genieten hoor!!
De volgende ochtend zette zijn vrouw ons af bij de ferry, zodat we naar Magnetic Island konden. Dit eilandje ligt voor de kust van Townsville en dankt haar naam aan de magnetische velden die in vroegere tijden werden gebruikt om de exacte locatie van het eiland te bepalen. Op 'Maggie Island', zoals de locals het noemen, hebben we een nachtje gekampeerd op de camping bij het YHA Hostel. We hebben de hele dag gehiked door de bush bush van Maggie. Het was een mooie tocht, maar je merkt meteen dat je een stuk noordelijker zit (lees: tropischer dus een hogere luchtvochtigheid). We waren echt binnen 3 tellen uitgeput, maar uiteraard zijn we doorgeploeterd. Toen we na een paar uur een duik wilden nemen in de zee, bleek dit verboden omdat we nu midden in het marine stinger (zeer gevaarlijke kwal) seizoen zitten. Balen! Gelukkig konden we stiekem een duik nemen in een hostel die daar toevallig ook zat, dus zo konden we er weer ff tegenaan! Tijdens onze hike kwamen we langs de verschillende baaitjes die het eiland telt, zoals Nelly Bay, Alma Bay en alle anderen. De enige die we nog misten was Horseshoe Bay. Daarom zijn we daar de volgende ochtend heengegaan, samen met een gast genaamd David waarmee we 's avonds hadden geborreld bij het hostel. Ik vind al die baaien echt super mooi omdat je echt ziet dat de jungle eindigt op het strand.
David werkt in de mijnen en het bedrijf waarvoor hij werkt betaalt altijd zijn hotel (het zeer luxieuze Holiday Inn Hotel in hartje Townsville) omdat hij niet in de buurt woont. Hij was een paar dagen vakantie aan het vieren op Maggie, maar intussen werd er wel een nacht extra in het hotel betaald door zijn bedrijf. Wij gingen die dag toevallig terug naar Townsville en wilden eigenlijk opnieuw kamperen in de tuin van onze zeilbuddy, totdat David vroeg of wij misschien de hotelkamer wilden gebruiken omdat die toch al betaald was? Uhm... JA!! :-D Uiteraard!! Na wat telefoonverkeer werd er geregeld dat we helemaal for free op de 17e verdieping terecht kwamen, zodat we een mooie zonsopkomst konden zien de volgende ochtend. Hahaha!! Eenmaal terug in Townsville renden Eef en ik al gillende hotelkamer in: wat een luxe! We mochten ook nog eens voor 30 dollar aan roomservice bestellen op kosten van de zaak. Na de klim op de Castle Hill (we moeten het immers wel verdienen) hebben we deze maaltijd dan ook met liefde verorberd op ons balkon met als toetje een duik in de roof top pool, onder de sterren! Baas boven baas he ;-)

De volgende dag was het weer tijd om te gaan, op naar Mission Beach! Na het uitgebreide ontbijt op ons balkon werd het dus weer eens liften geblazen! Mission Beach bestaat uit 4 dorpen en ligt weer wat noordelijker dan Townsville, dus dit is dan ook weer tropischer en klammer. We kwamen al couchsurfend bij een half NL gezin terecht met 4 kids en een stuk of 5 baby wallabietjes! De moeder des huize verzorgt kleine wallabietjes die bij een dode moeder wallabie in de buidel worden aangetroffen. We hebben een dag of 4 bij dit gezin gelogeerd en volop meegeholpen met de fles geven aan deze kleine hummeltjes. Echt geweldig, ze zijn zo super schattig. 1 van de baby's had zijn ogen nog geeneens open.. achossie!
Voor de rest hebben we -in de stromende regen, want nu is het wet season hier in de tropen- weer een topper van een hike gemaakt naar een uitkijkpunt op een berg midden in de jungle. Niet dat we veel zagen van het uitzicht dankzij de regen, maar goed. Een andere dag mochten we het oma autootje van het gezin gebruiken om een dagje rond te scheuren. We zijn ermee richting de Milla Milla Falls geweest en daar een circuitje gereden waarbij je de mooiste watervallen ziet.

Vervolgens hebben we onze 8000km-lifttrip voltooid door in Cairns terecht te komen. Trots op ons! Deze tropsiche stad ligt recht voor het Great Barrier Reef. Mijn eerste indruk van deze stad was niet al te best; je ziet echt alleen maar backpackers en reisbureautjes. Ook konden we geen couchsurfing vinden wat betekende dat we moeten betalen voor ons onderdak. Belachelijk natuurlijk. Gelukkig kon ik terecht in het bedden-opmaakteam in het hostel, zodat ik werk voor mijn accomodatie. Eef gaat een paar dagen het reef op voor haar duik Pedi!
We hebben een campervannetje gehuurd voor 5 dagen om het jungle gebied ten noorden van Cairns te verkennen, hier hadden we namelijk super goeie verhalen over gehoord.
Top hoor, je eigen bakkie zo op z'n tijd! De achterbanken konden in bedden veranderd worden en we hadden ook een aanrechtje met koelkast en gasfornuis in de achterbak. Van alle gemakken voorzien dus! :-)
De eerste dag zijn we naar Port Douglas gegaan, en de volgende dagen naar Daintree National Park en Cape Tribulation.. Vooral die laatste twee zijn echt super super super mooie plaatsen! Ze zeggen hier 'jungle meets ocean' en ja, dat kan ik helemaal beamen. Wat een plaatje. We hebben mooie wandelingen gemaakt en wildlife gespot zoals slangen, guana's (is het beste te vergelijken met een mega hagedis), ijsvogels, schildpadden en.. cassowaries! Deze blauwe struisvogelachtige schijnt moeilijk te spotten zijn, maar wij reden er 's ochtends vroeg bijna eentje aan omdat ie de weg over stak, en even later zagen we er nog eentje met jonkie. Super niet?!
Op een gegeven moment hadden we een dagje ingepland voor een 6 a 7-uur durende, zeer steile, hike. Het begin was nog leuk, maar na een uur hadden we het helemaal gehad aangezien ons hele onderstel onder de bloedzuigers zat! We baalden als een stekker, maar hebben de vaart er in gezet en de tocht toch afgelopen, wat ons uiteindelijk slechts vier uur kostte.
Intussen waren we toe aan een duik dus zijn we opnieuw zo'n tropisch meertje ingedoken zoals je ze echt ziet in de Rivella reclames. Gauw onze schoenen en sokken (onder de bloedzuigers en rood van ons eigen bloed) in het water gegooid en zijn we er zelf met een liaan achteraan geslingerd. Heeeeerlijk! Wat kan een mens eraan toe zijn zeg.
De afgelopen dagen zijn we nog in Cairns. Ik doe niet veel bijzonders; twee uurtjes werk per dag, meedoen aan de gratis fitneslessen aan de esplanade (echt geniaal, ze doen van alles: boxles, bootcamp, zumba, ViPR, volleybal en aquarobics) en verder een beetje chillen aan de lagoon. Lekker hoor.
Gisteren ben ik met een boot meegeweest het Great Barrier Reef op om een dag te snorkelen op 2 locaties op het reef. Het was echt een geweldige dag.. ongelofelijk hoeveel verschillende soorten en kleuren koraal er zijn.. en dan die vissen!! Verder ook veel pijlstaartroggen gezien en weer een joekel van een schildpad. Zeer zeker weer een regelrechte aanrader!

Woensdag vlieg ik naar Darwin en dan zit m'n Oostkusttrip erop.. erg jammer, want het was echt een ervaring uit duizenden. In Darwin ben ik van plan een groepje lui te verzamelen (Eef gaat naar Nederland terug) en dan de hele Outback te doorkruisen helemaal naar Adelaide, ondertussen langs onder andere Kakadu, Litchfield, Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon. Het is een tering end, maar het lijkt me erg gaaf. Ook wil ik ergens in de middle of nowhere in een country pub achter de bar werken, gewoon een weekje zo voor de ervaring.. ben benieuwd wat daar van terecht gaat komen.
Jullie horen gauw of alles is gelukt!

Mijn hartelijke dank voor het lezen van dit verhaal en ik hoop wederom dat jullie hem leuk vonden! Ik hoor het graag!
Mensen, de groetjes en een dikke kus vanuit de tropen.

Marianne

• 12 Maart 2012 - 06:40

Mirjam:

Heee poesss wat beleef je daar toch een hoop!!! Top verslag weer vooral dat balen meis natuurlijk;) veel plezier nog! Wanneer ga jy eigenlyk naar huis?
    Geniet nog ff van je trip!
    Xxxx

• 12 Maart 2012 - 07:35

Pa, :

Mooi gedetailleerd verhaal na onze leuke skype. Nog anderhalve maand in een andere regio en dan gelukkig weer thuis.

• 12 Maart 2012 - 08:07

Esther:

Mar!! Wat heb je weer veel meegemaak :D! En die hotelkamer was wel echt heerlijk natuurlijk! Ik hoop dat je al je plannen voor komende anderhalve maand allemaal nog kan uitvoeren.
    Byeeee, kus x

• 12 Maart 2012 - 08:39

Djenus:

Poessieeee
    Jemig ! Wat een verhaal weer, en wat een gelukkig heb jij steeds met gratis hotelletjes enzo ;) Totally gold!
    Hier is de zon ook lekker aan het shinen dus als jij terug komt drinken we wijn op mijn balkon:)
    xxx

• 12 Maart 2012 - 15:33

Annemieke:

Hoe krijg je alles toch zo soepel voor elkaar, beetje op een 17 hoog luxe hotelkamertje met soort-van-gratis roomservice... Maarrr die hikes en snorkel avonturen is natuurlijk waar het om gaat :) Echt een super verhaal! Ik hoop dat je droom als barvrouw werkelijkheid word

xx

• 13 Maart 2012 - 05:39

Eef:

hi meis!! Wat hebben te een topreis gehad he! :) Ik ga je missen strakkies :$ Maaaaaar....eerst nog onze afscheids-BBQ vanavond! X

• 13 Maart 2012 - 19:25

Ma:

Hoi Jans, je hebt weer veel beleefd; straks weer wennen hier denk ik...
    Goede tocht in de Outback en kijk uit hè!?
    Kussss