Happy birthday @ Fraser! - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu Happy birthday @ Fraser! - Reisverslag uit Rainbow Beach, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu

Happy birthday @ Fraser!

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

13 Februari 2012 | Australië, Rainbow Beach

Hey guys,

Ja hoor, alweer een blog! Ik weet dat het erg snel is na de vorige, maar ik heb nu toevallig ff goed de tijd en er is weer een hoop gebeurd, dus zodoende!
Ook mag ik mezelf inmiddels een grote meid noemen want ik heb hier m'n 23e jaar ingeluid.. wat een topdag was het zeg, echt eentje uit een boekie! Maar goed, daar kom ik zo op terug.. eerst maar is ff kijken hoe ik alles een beetje gestructureerd ga vertellen ;-).

Als vervolg op mijn vorige blog, zijn we nog een aantal dagen bij het mega relaxte gezin in Noosa verbleven aangezien dit ons zeer goed beviel. Op een zekere avond hadden we het idee om eens flink de bloemetjes buiten te gaan zetten in het Noosa'se nachtleven! Zo gezegd, zo gedaan. Moeders dropte ons in het 'centrum' (waar het trouwens meer dan opvallend rustig was op dat tijdstip: dubieus) en vaders plantte de camper bij opa&oma neer. Deze oudjes wonen ongeveer om de hoek van hartje Noosa, dus het was wel handy voor Eef en mij om na het stappen gelijk om de hoek te crashen. Top dat iedereen zo lekker meedenkt (dit klinkt sarcastisch, maar ik meen het eigenlijk wel echt), complimenten aan ons gastgezin om het zo maar ff te noemen!
Het stappen was eigenlijk niet echt stappen te noemen: wat een uitgestorven bende was het overal joh! Na een tijdje zijn we maar een biertje gaan doen in 1 van de hostels, aangezien daar de bar nog het meest vol zat. Beetje jammer alleen dat we er binnen een halfuur uitgekickt werden omdat de boel ging sluiten (11 uur 's avonds). Maar niet getreurd, we waren namelijk aan de praat geraakt met een localtje die ons wel ff mee ging nemen naar zijn zeilboot op de Noosase binnenwateren. Nog geen 30 minuten later zaten we zeer decadent te chillen op deze boot met een rood wijntje en een bord vol delicatessen.. Genieten hoor! Af en toe moet je het er ff van nemen denk ik dan maar. ;-)

De rest van de dagen in Noosa zijn we nog een keer naar een uitzichtpunt wezen fietsen, naar de Eumundi market geweest en nog een keer kayakken, gewoon omdat het kan.
Maar op een gegeven moment was het echt de hoogste tijd om onze biezen te pakken, en dus stonden we opeens weer liftend en wel langs de weg (na een top diner te hebben gemaakt voor het gezin de avond ervoor, en ook een taart) richting Rainbow Beach!

Rainbow Beach is een klein dorpje ten zuiden van Fraser Island (kom ik zo uitgebreider op terug), en het trekt toeristen vooral aan om de nationale parken rondom het dorpje, en de trips die vanaf daar naar Fraser Island gaan.
Via internet probeerden we een couchsurfadres te vinden en we hadden de enige optie gemaild maar nog niks gehoord. Dus zochten we eenmaal in Rainbow Beach eerst naar een sneaky wildkampeerplek (just in case) voordat we aan het echte werk gingen beginnen.
Maar wat wil het toeval, het couchsurfje belde terug: we konden terecht in zijn huis! De man in kwestie noemt zichzelf Dolphin Dave en het is echt een beul van een gozer. Maar wel eentje met een hart van goud. Hij organiseert dolfijnenvoer trips, en liet al gauw doorschemeren dat we wel meekonden op zo'n tripje :) !
Dave heeft echt een kast van een huis bovenop de berg met een uitzicht waar je U tegen zegt, over de hele kustlijn van Rainbow Beach! Kan echt NIET beter!
De banken die we aangewezen kregen voor het couchsurfen zijn ook meer dan comfortabel, dus ik kan met recht zeggen dat we weer een topper van een couchsurfadres te pakken hebben.

De volgende ochtend mochten we gelijk mee op de dolfijnenvoer trip! Waar andere backpackers meerdere flappen Aussie dollars neerleggen, mochten wij zomaar mee aan boord naar Tin Can Bay (aan de andere kant van het baaitje), waar het allemaal gebeurt.
Eenmaal daar werden we ook nog eens eerst goed aan de koffie gezet voordat we begonnen, en daarna kregen we een bakje met een vis in onze hand gedrukt en waren we de eerste die de 2 aanzwemmende dolfijnen mochten voeren. Het gaat hier om wilde dolfijnen die weten dat ze elke ochtend gevoerd worden. Het was echt gaaf, wat een lieve dolfijnen zeg! Helemaal top!

Ondertussen hadden we via een goeie afdingactie bij een reisbureautje (compliment voor mezelf, danku) een top deal gesloten voor 3 dagen/2 nachten Fraser Island met een 4 Wheel Drive.
Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld met een dwarsdoorsnede van zo'n 125 km en het geheel behoort tot de UNESCO Werelderfgoedlijst. Het staat bekend om de prachtige kustlijn, de mooiste stranden en de hemelsblauwe wateren. Dat beloofde dus iets moois te worden.
Het is echt super gaaf om met een groepje enthousiastelingen rond te scheuren met een 4wd over het strand en door van die heuvelachtige bushpaadjes!

We gingen gelijk naar de hoofdattractie op Fraser, namelijk het meer Lake McKenzie.
Dit meer is echt meer dan crystal clear. Het water is zo ongelofelijk puur, dat je zonder problemen onder water kunt kijken tot aan de grond. Daarbij kun je het zand in en om het meer gebruiken om bijvoorbeeld je haar te wassen of je tanden te poetsen (!), wat maar weer aangeeft hoe natuurlijk het allemaal is. Van deze kans hebben we uiteraard optimaal gebruik gemaakt haha (zal binnenkort ff foto's showen).
Na een aantal uren konden we dan ook meer dan opgefrist naar het strand om de tenten op te zetten, want we gingen op het strand kamperen!

De volgende dag zijn we naar het beekje Eli Creek geweest. Ook hier geldt weer: puurder dan puur water, en in dit geval verrijkt met thee-olie extracten, dankzij alle theebomen die langs het beekje groeien. Deze olie in de creek zorgt er dan ook voor dat je haar en huid na afloop helemaal schoon en zacht zijn.. het is echt alsof je rondzwemt in een wellness bad, echt ge-nie-ten!
De aboriginals die hier leefden (en nog) hebben dus echt geen shampoo of wat dan ook nodig, gewoon gebruiken wat er voorhanden is!
Vervolgens zijn we doorgescheurd langs een schipwrak naar de Champagne Pools. Deze natural pools liggen net tussen het strand en de zee, en het dankt haar naam aan het bruisende effect wat ontstaat als de zee erin slaat. Wat een mooi gezicht, en wat hebben we lekker gezeten in dit natuurlijke bubbelpad. Life could be worse ;-)
Hierna zijn we een heuvel opgelopen totdat we bij Indian Point aankwamen. Vanaf deze plek heb je een top uitzicht over een groot deel van Fraser Island, en hebben we aardig wat wild life kunnen spotten. Ik noem een haai, pijlstaartroggen (ja, Steve Irwin..), manta rays (weet de NL vertaling niet) en schildpadden: GAAF!! Toen we hierna tot mijn grote vreugde weer voor een afsluitende “douche” langs Eli Creek reden (Eef reed, wat ze helemaal top vond: goed gedaan meid, ik ben trots op je!!) waren we weer helemaal fris en fruitig om terug te gaan naar onze tenten.
Klaar om een avondje flink aan de wijn te gaan, want ik was jarig binnen een paar uur! In de tussentijd goed opletten dat we niet werden aangevallen door wilde dingo's (honden achtig)aangezien die altijd op zoek zijn naar etensresten, maar no worries we hebben alles overleefd.
Het was echt super gezellig met een groot deel van de groep op het strand, en om 12 uur kwam er een stoetje mensen aanlopen (onder leiding van Eef) met allemaal brandende sterretjes in hun hand. Ik kreeg de verjaardagshoed op en er werd een lied gezongen, haha wat een binnenkomer! Top!

De volgende ochtend werd me een heeerlijk ontbijtje voorgeschoteld door onze Eef! De gezamenlijke tent was versierd met ballonnen en ik kreeg een zeer handig cadeautje: een reisbestekset. Handig voor als ik naar de Outback ga en een beetje schraal moet gaan lopen doen, dus ben er helemaal blij mee!
Met de groep gingen we naar Lake Wabby; weer een schitterend meer met thee-olie, dus dit was weer een gevalletje wellnessen voor het vaderland. Na een aantal uren zat het erop op Fraser Island.. we gingen nog even lunchen en dan moesten we toch echt terug naar de ferry, terug naar Rainbow Beach!
Maar wat gebeurt er tijdens de lunch? Zit ik nietsvermoedend te genieten van een overheerlijke wrap, wordt er opeens een feesthoed op mn hoofd gezet en een toeter in mn hand gedrukt (beide roze, joepie) en krijg ik een meer dan tasty chocoladegebakje voor m'n neus neergeplant door de tourguide Mick. Vervolgens begint de hele groep Happy Birthday te zingen. Oeoeoee, wat voelde ik me jarig!! Wat een lieverds allemaal!!

Eenmaal terug op het vasteland, hebben we de troep opgeruimd en schoongemaakt, en zijn Eef en ik door huisgenoot Joel gedropt bij Dolphin Dave. Joel is ook een tourguide voor Fraser Island (niet bij onze tocht) en in de dagen dat hij niet van huis is, speelt hij muziek in het hostel Dingo's.
Na het avondeten, kwam Dave de trap aflopen met een taart vol brandende sterretjes en een cadeautje!! Weer zo mega lief, echt de verrassingen bleven van alle kanten komen!
Hierna zijn we naar Dingo's gegaan, om onze gratis kan bier te innen die we van de tour kregen, en ff lekker te after chillen met de groep.
Joel speelde die avond, en dat deed hij zeer goed! Op een gegeven moment werd Happy Birthday gespeeld, en zong de hele zaal mee. Echt geweldig.
We hebben echt een topper van een avond gehad en zijn uiteindelijk met z'n allen op het strand beland, waar we trouwens nog een Moonbow zagen (regenboog maar dan 's nachts, veroorzaakt door de kleuren in de wolken rondom te maan). Wat een top verjaardag zeg, ongelofelijk.
Eef, ff een flinke veer in je reet meid! Super bedankt :) !

De volgende dag zijn we met Dolphin Dave en dochter Cassie een dag weggeweest met de boot om te vissen. Het weertje was prima en ik was zeer benieuwd naar m'n eerste vis-ervaring. Ik moet toegeven, het liep als een speer! Na wat opstartproblemen vingen we vis na vis. M'n eerste gevangen visje ooit was trouwens een red snapper, schijnt wel een bijzonder beessie te zijn, dus ik ben trots!
Ondertussen kwam er een dolfijn langs de boot zwemmen op aanraakafstand, en draaide een paar rondjes om hallo te zeggen en niet veel later zagen we een joekel van een schildpad vlak naast de boot zijn hoofd boven water steken. Genieten dit, of niet?! Het was weer eens een dag uit duizenden!
Gisteren zijn we met Brian (een lokale zeebonk hier) een dag met zijn zeilboot op pad geweest. Een beetje langs de kust van Rainbow Beach cruisen richting Fraser Island, ik zeg: niks meer aan doen! Helemaal prima!! Dolfijnen zwommen met de boot mee en ook de schildpad liet zichzelf weer zien.
Na afloop pikte Dave ons weer op en hebben we een verfrissende duik genomen in een watertje genaamd Searyl Creek en ik kon m'n geluk niet op: het was er weer eentje met thee-olie extracten, dus dit zorgde wederom voor een hoop smoothness! Op de terugweg mocht ik achter het stuur in de 4wd en werd het crossen geblazen over die zand heuvels: wat een giller! Was echt bruut!
Het geheel is gefilmd, dus zal ff kijken of ik die binnenkort op Facebook kan knallen.

En vandaag is dan onze laatste dag in Rainbow Beach aangebroken. Eef is vanmorgen wezen skydiven, wat ze helemaal te gek vond (en terecht)! Zometeen gaan we met Dolphin Dave per 4wd (mogen weer zelf scheuren over het strand, oeoeoe) naar een lookout een endje verderop genaamd Double Island Point. Er schijnt daar wel een mooi uitzicht te zijn, dus ik heb er zin in!

Verder zijn we van plan om morgen richting Bundaberg te liften, omdat daar in deze tijd van het jaar schildpadkinderen uit hun ei komen en naar de zee gaan rennen. Eens ff kijken of we stiekem ons tentje op het strand kunnen planten om dit fenomeen te aanschouwen. Zal vast wel goed komen.
Hervey Bay slaan we trouwens over, omdat we denken dat er niet super veel boeiends te zien is als je niet vanaf daar naar Fraser Island gaat. En na Bundaberg gaan we (zoals het er nu naar uitziet) zo snel mogelijk naar Airlie Beach proberen te liften, om een Whitsunday's zeiltocht te maken.
Kortom: plannen alom, ik heb er weer zin in! Het bevalt allemaal nog steeds meer dan goed, en ik verwacht dat het dat voorlopig nog wel ff blijft. Oja, m'n ticket heb ik ff een maandje opgeschoven, kom nu eind april thuis ipv eind maart!

He he, heb weer zere vingers van het typen, wat een lap tekst zeg. Toch hoop ik dat jullie ervan kunnen genieten. Reacties zijn meer dan welkom, ik blijf het helemaal top vinden om alles te lezen, dus schroom niet :) ! Alvast mijn hartelijke dank!
Tot gauw,

Big group hug,
Marianne

• 13 Februari 2012 - 05:43

Mirjam:

Geniaal verslag weer murr! Iedere keer weer genieten!
    Veel plezier nog!!!
    Xx

• 13 Februari 2012 - 08:18

Joy:

Jeetje wat een geweldige dingen maken jullie mee zeg! Echt ontzettend leuk om te lezen! En wat schrijf je ook leuk! Ik zeg; talentje! Nou geniet nog lekker van alles, je hebt groot gelijk dat je nog lekker langer blijft, nu kan het!
    Liefs, Joy en Guus

• 13 Februari 2012 - 09:27

Pa:

Weer een ongelooflijk verhaal.

• 13 Februari 2012 - 09:37

Ma:

Het blijft maar doorgaan met de gastvrijheid vd Australiërs!
    Lekker dat het allemaal zo geweldig gaat Jans; je maakt ontzettend veel mee. Mooie blog! Voorzichtig hè?
    Kusjes

• 13 Februari 2012 - 13:22

Tre:

Leuk verhaal weer Mar! Klinkt echt super allemaal! :)
    Veel plezier nog, geniet er van!
    X

• 13 Februari 2012 - 17:35

Leonie:

Die verjaardag van jou doen we eind April nog wel een keer over toch?! :) Leuk verhaaltje weer Marryann! xx

• 14 Februari 2012 - 13:05

Esther:

Marretje!! Zo te lezen heb je echt een super verjaardag gehad, en een paar keer een beetje welness is natuurlijk ook niet verkeerd :D!! Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt...en wat zijn die australiers gastvrij zeg! Echt ongelofelijk wat je allemaal wel niet meemaakt daar! Have fun, en kijk goed uit.. Dikke kus

• 19 Februari 2012 - 14:59

Elody:

Zo murr, ik ben weer helemaal bij!! Wat een verhalen weer, klinkt echt als geweldige verjaardag!!!! En die moonbow lijkt me echt suuupergaaf (om maar niet van natuurlijke wellnessbronnen, dolfijnenvoeren, genieten van een zonsondergangetje op strand etc te spreken)! Echt genieten meiss, ik vraag me af of je nog van plan bent terug te komen want klinkt als een paradijsje zo met die gastvrijheid en het leuke gezelschap :D Ik stuur je nog wel een berichtje via facebook maar geweldig verslag!! xxx tot de volgende blog!