Gold Coast en de Outback - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu Gold Coast en de Outback - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu

Gold Coast en de Outback

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

01 Februari 2012 | Australië, Noosa Heads

Bonjour mes amis,

Hoe staat het ervoor in het leven? Weer super bedankt voor alle leuke reacties op m’n vorige verhaal.
Hier nog steeds een dikke prima! Na ruim 3 maanden rondreizen in Aussie, vind ik het nog steeds helemaal geweldig. Ik heb dan ook m’n ticket omgeboekt naar een maandje later!

Uit Byron Bay werden we opgepikt door Mark uit Tugun. Mark en zijn zoon Kye kenden we omdat we bij ze in de auto hadden gezeten tijdens liften in Canberra. Ze gaven ons toen hun adres voor het geval we nog die kant op zouden komen.
En wat een toplocatie voor een huis hebben en die lui zeg.. Een apartementje letterlijk AAN het strand: trappetje aflopen en je staat in het zand. Naast dat we een eigen slaapkamer met badkamer kregen, mochten we zolang we wilden blijven hangen en tegelijkertijd gebruik maken van bodyboards, surfboards, wetsuits en noem alles maar op! Helemaal top natuurlijk en die week hebben we dan ook hard aan onze surfskills gewerkt, ondanks dat er vaak amper golven waren of er weer een haai opdook!
We zijn ook een dagje naar HET toeristenoord Surfer’s Paradise geweest. Naar mijn mening leuk voor een dagje, maar langer hoeft echt niet! Surfer’s is zegmaar echt het Salou van de Gold Coast (zoals dit deel van de Oostkust heet, vanaf Tugun tot aan Brisbane): veel hoge gebouwen, surfdudes, barretjes en zien&gezien worden. Wel een chill strandje trouwens!

Na een paar dagen Tugun was het weer de hoogste tijd om door te knallen, langs de ooskust naar het noorden. De bestemming was Brisbane, de hoofdstad van de staat Queensland.
We stonden weer aan de weg te liften, en na een tijdje werden we opgepikt door een 38-jarige surfchick genaamd Simone. Ze kwam terug van “even” surfen, 2 uur rijden.. welja waarom ook niet! O en of we al accomodatie hadden geboekt? Anders had zij nog wel een slaapkamer over waar we in terecht konden?
Toevallig hadden we via couchsurfing een stelletje geritseld waar we bij terecht konden, maar dit aanbod klonk ons ook als muziek in de oren. Na het huis van Simone te hebben gecheckt,belden we de couchsurfers af, want wat een chill huis heeft die meid joh! En binnen no time zaten we vanaf daar in hartje Brisbane, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
In Brisbane zijn we wezen sightseeen. Eef was al eerder in Brisbane geweest, dus zij kon me mooi alle highlights laten zien. Echt wel een topstadje dat Brisbane, moet ik zeggen! Het ziet er een beetje futuristisch uit met al die gek gevormde autowegen en bruggen langs en over de rivier, en de sfeer in de stad is echt goed; niet te druk, niet te rustig, blije mensen en veel aan de hand. We zijn ‘s avonds dan ook neergestreken met een flesje wijn en een mooi uitzicht over de rivier, waarna we nog een kroegentochtje dwars door Brisbane hebben gemaakt: een toppertje!

Na 2 dagen Brisbane was het tijd om richting Cunnamulla te reizen, om op een veeboerderij in de Outback te werken.M'n eerste Outbackervaring, oeoe!!
De Outback beslaat ongeveer driekwart van Australie en eigenlijk wordt er het gigantische, onherbergzame gebied mee bedoeld wat afgelegen ligt van alle bewoonde delen aan de kust van Australie. Je kunt zegmaar urenlang rondrijden in de Outback op de eenbaansweg en helemaal niemand tegenkomen (behalve hordes kangoeroes, emoes en koeien).

Via WWOOF (Working Workers On Organic Farms) hadden we een Outback boerderijtje te pakken waar we tegen kost en inwoning konden werken. Nu was het dus zaak om vanaf Brisbane 800km landinwaarts te liften, wat nog een zware dobber kon gaan worden aangezien je dus zomaar niemand kan aantreffen in de Outback. We hadden dan ook 2 dagen gerekend om er te komen.
Op een gegeven moment werden we in het dorpje Moonie gedropt, en vanaf daar wilden we hoe dan ook een lift zien te krijgen naar St. George, het dichtsbijzijnde dorp, 200 km (!) verder. We stonden maar te wachten en te wachten, en niks geen auto’s of vrachtwagen die ons passeerden.. vonden we wel ff jammer.
Maar wat gebeurt er: de man die ons in Moonie had afgezet, kwam terug en zei: meiden ik breng jullie wel naar St. George, want die lift gaat hem niet meer worden.
What the heck!! Rijdt ie dus gewoon 200 km extra voor ons, en dan moestie dus ook nog 200 km terug!! Ongelofelijk. Na aankomst in St. George hebben we die kerel dus eerst is ff een kroeg binnengesleept en flink aan het bier gezet om hem te bedanken!
Tegelijkertijd raakten we met wat locals aan de praat en voor we het wisten bood er eentje aan dat we in zijn huis konden blijven slapen. Hij beloofde de volgende ochtend het ontbijt te verzorgen, want dan was het Evelines verjaardag!!

Op Eefs bday liftten we verder richting Cunnamulla. De boerderij ligt 10 km onder Eulo, en Eulo is zegmaar het dichtsbijzijnde gat (80km) in de buurt van Cunnamulla.
De boerderij was echt een typische Outbackboerderij. MEGA groot (het duurt je zomaar een dag om er helemaal omheen te rijden), overal droge dorre delen en rood zand.
We hebben echt superleuk gewerkt op de farm ‘ Springvale’, met onder meer hekken repareren (jaja, wie had dat ooit gedacht!), geiten en schapen bijeengedreven in hokken, en geholpen bij het schapen scheren. Dit laatste vindt slechts 2x per jaar plaats, dus we waren echt zeer lucky dat we dit mochten meemaken. Schapen scheren is trouwens niet zomaar een klusje dat je ff tussendoor doet. Er wordt echt een team voor ingeschakeld die erin gespecialiseerd is. Eef en ik hebben als de charmante assistant gefungeerd bij de 2 schapenscheerders, wat echt om te gieren was! Na een tijdje mochten we zelf ook een stukje schaap scheren! Gaaf hoor!! Het ziet er zoooo simpel uit, maar sta je eenmaal met zo’n scheerapparaat in je hand, dan blijkt het toch nog een pittig klusje te zijn. Wel echt een unieke ervaring!

Na een dag of 5 op de farm brak het noodlot aan.. Wat was het geval: er was een heftige storm op komst en het hele gebied dreigde onder water te lopen waardoor we zomaar 2 weken vast konden komen te zitten op de boerderij! Dit risico wilden we niet lopen, dus we zijn de volgende ochtend met gierende banden weggereden voordat het te laat was. Grappig om te zien dat je iedereen als een malle zag bufferen bij het winkeltje, zodat ze de komende weken in het ergste geval niet zouden verhongeren.

Op de terugweg belandden we halverwege in het plaatsje Roma. Wildkamperen ging hem daar niet worden aangezien het hoosde van de regen, dus we besloten in een hotelletje te gaan aangezien dat daar de enige optie was. Worden we de volgende ochtend wakker, biedt de eigenaar aan dat we niet hoeven te betalen als we de ramen beneden zouden zemen? Maar, waarschuwde hij, het was wel super veel werk. Wij kijken en nou poeh poeh, veel werk joh: vijf ramen, hahaha! Binnen een halfuurtje was dit zaakje dan ook gepiept en hadden wij die gratis overnachting in prive kamer met badkamer in de pocket, en kregen we nog ontbijt toe van het eigenaartje. Genieten hoor!:D

De volgende dag eindigden we na het liften op het eiland Bribie Island. Volgens ons liftje een top eiland en ja, het was wel redelijk mooi maar tegelijkertijd ook super saai. Echt een bejaarden eiland voor mensen die nog ff hun laatste dagjes aan het beleven zijn. Maar goed, ook dat hoort bij Aussie, dus leuk om te hebben gezien.

Intussen waren we ons aan het voorbereiden op Noosa, de volgende bestemming. We hadden hier al super goeie verhalen over gehoord, dus dat was spannend! Op internet zochten we last minute nog ff wat couchsurf adresjes, altijd handig om achter de hand te hebben. Helaas reageerde er niemand (niet zo heel gek want we waren er echt te laat mee), maar op het moment dat we in Noosa op zoek wilden gaan naar een wildkampeerplek, belt er eentje terug die ons wel een slaapplek kon aanbieden. Goud!!
Een kwartiertje later werden we opgepikt en nog een kwartier later zaten we heerlijk aan het avondeten met een superchill gezinnetje in een mega relaxed huis met zwembad! De man (met NL ouders die er om de hoek wonen) vertelde dat hij vaker backpackers over de vloer heeft via HelpX. In ruil voor wat huishoudelijke taken verblijf je in hun huis en kreeg je eten en drinken. Of we dat wilden doen?
Ja natuuuurlijk! Dus nu staan we af en toe een raam te lappen, takjes uit het zwembad te plukken, een plankje af te stoffen en voor de rest met hun surfplanken de Noosase golven te trotseren of met de kayak over de Noosase wateren te peddelen! Geniaal toch?
Het zijn echt beste lui en we voelen ons helemaal deel van het gezin (wat de achterliggende gedachte is van HelpX).
De eerste dag hebben we trouwens een super mooie wandeling gemaakt door de bush bush langs het strand: schitterende uitizchten over de kust van Noosa Heads en ook schildpadden gespot in de zee!
Het plan is nog een aantal dagen in Noosa te blijven en dan weer verder te reizen naar Rainbow Beach, Hervey Bay langs Fraser Island en dan richting Whitsundays en Cairns.. maar goed, dat is voor in een volgend verhaal!
Ik hoop dat jullie weer van het verhaal genoten hebben, en dat jullie intussen lekker aan het schaatsen zijn!! Jaja ik heb het wel gehoord, het is aardig fris thuis! Veel plezier mensen!!

X Marianne

• 01 Februari 2012 - 11:51

Annemieke:

Jemig wat een verhaal weer, ik snap wel waarom iedereen naar Australië gaat... je hoeft gewoon geen geld mee te nemen, alleen je stofdoek whahaha Geniaal
    x

• 01 Februari 2012 - 12:06

Marja:

Hee marii,
    Wat een top verhaaltje weer! Dat liften hebben jullie lekker onder de knie haha! En wat een lieve mensen, snap helemaal dat je langer wilt blijven. Ook al hebben wij je het liefst weer lekker in ons saaie oude dorpje Katwijk! hihi
    Spreek je snel meissie, geniet ervan!
    Liefss

• 01 Februari 2012 - 12:17

Mirjam:

Murrr! geniaal verslagje weer! je moet echt schrijfster worden als je ooit nog terug komt! nou meid geniet er van en spreek je vast wel weer op fb!!
    xx

• 01 Februari 2012 - 12:27

Jorien:

haha die mur, geniaal je verhalen!
    Het is dat ik geen huis aan zee, met zwembad en lekker weer heb.. anders had je hier ook de ramen mogen lappen, takjes uit het zwembad halen en ga zo maar door !
    veel plezier!
    xx

• 01 Februari 2012 - 13:06

Lein:

Marr! Super verhaal weer! Je hebt gelijk dat je langer blijft, die mensen zijn daar veel te lief en gastvrij! Heerlijk hoor!
    Veel plezier, spreek je snel weer. Kus!

• 01 Februari 2012 - 15:56

Audrey:

Wow, die mensen daar lijken me echt top! Zou je hier in NL niet zo gauw meemaken denk ik ;) Enjoy!

• 01 Februari 2012 - 15:59

Djenus:

Het is natuurlijk helemaal goud om je blog te lezen, maar het skypen was natuurlijk TOTALLY GOLD! ( verschil moet er zijn he;))
    Ga zo door meissss, die ene maand kan er ook nog wel bij..... Daarna halen we het dubbel en dwars in met malibu cola light op mijn zonnige balkon
    xxx

• 01 Februari 2012 - 16:40

Leonie:

Blijft ze gewoon nog een maand!!! Leuk hoor :) Veel plezier xx

• 01 Februari 2012 - 18:48

Esther:

Marrie!!! Ohh, blijf je nog een maand langer...(ik zat juist vandaag te kijken wanneer je precies thuis zou komen :D) haha nee hoor gekkigheid! Je hebt groot gelijk, geniet er lekker van!! En het is weer heerlijk om je blog weer te lezen! Have fun en kijk uit, kusss

• 02 Februari 2012 - 19:31

Ma:

Ha die Jans,
    Genoten van je verhaal, wat een leuke en gastvrije mensen daar!
    Veel plezier en kijk uit hè?
    Kom je hier ook een keertje ramen zemen??
    Kusjes

• 03 Februari 2012 - 14:20

Elody:

Murrrie!

Geniaal verhaal weer!! Ben je niet wat langer in surfer's paradise rond blijven hangen om van de surfer dudes te genieten dan of was daar niet zoveel aan ;-) En wat een geluk heb jij steeds zeg!! En toen kwamen we toevallig iemand tegen komt eigenlijk alleen maar in je verhalen voor, echt geweldig!! Ik snap wel dat je nog een maandje blijft!
    Je mist hier niets behalve een gevoelstemperatuur van -15 graden, spiegelgladde wegen, sneeuw en gevoelloze lichaamsdelen...haha!

Xxxxx liefs Elody