Omhoog reizen langs de oostkust - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu Omhoog reizen langs de oostkust - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu

Omhoog reizen langs de oostkust

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

15 Januari 2012 | Australië, Byron Bay

Hallo allemaal, ja hoor daar zijn we weer!

Hoe gaat het in de lage landen? Hier in Aussie gaat het helemaal prima. Er is weer veel gebeurd de afgelopen weken, maar ik zal m'n best doen het verhaal iets korter te houden dan de vorige keer ;-) !

Na het tripje Tasmanie zijn Eef en ik teruggevlogen naar Melbourne. We reizen nog steeds samen en dat gaat prima! We houden namelijk allebei erg van liften, het is echt zo'n leuke manier van reizen. Je komt op plaatsen waar je anders niet gauw komt omdat de locals de onbekende plekjes weten. Het werkt als een speer; toch weer een voordeel van het vrouw-zijn! ;-)
We waren van plan om vanuit Melbourne naar Sydney te liften, en twijfelden erg of we via de kust zouden gaan of wat dan ook.. opeens ontstond het spontane idee om via de hoofdstad Canberra te liften! Zo gezegd zo gedaan; de volgende dag stonden we met de duim in de lucht langs de weg om's avonds stiekem wild te kamperen in een park in hartje Canberra, hihi!

Omdat Melbourne en Sydney jarenlang liepen aan te kloten over wie er nou de hoofdstad mocht zijn, is er besloten om gewoon maar een stad uit de grond te stampen tussen deze twee steden in, en dat is dus Canberra geworden! Wat een super vreemde stad, maar wel echt een topdag gehad daar! ff langs alle Parlementsgebouwen geweest enzo, en 's avonds wilden we het bruisende nachtleven verkennen, maar we kwamen tot de ontdekking dat er gewoon echt geen hol te beleven is daar, haha!! Wat een uitgestorven bende. En dat is dan de hoofdstad van Australie, echt om te gieren!

De volgende dag zijn we Canberra uitgelift, het eerste stukje met een gezin uit Tugun (vlakbij Byron Bay), die ons een adres gaven voor als we in de buurt zouden komen daar! Ze wonen aan het strand en wilden graag met ons surfen, hoppa!:D De volgende lift (pa van Matt Ryan van het Aussie roei team) bracht ons helemaal in Sydney. Ik kon weer bij James terecht (wat een held!). Zijn huisgenoten waren op vakantie, dus ik mocht in hun 2 persoonsbed slapen.. jaaa!! HEEERLIJK! Vooral na al die dagen op een schraal self-inflatable matje.. ja echt genieten was dat hoor!
In Sydney hebben we oud en nieuw gevierd, wat echt helemaal de top was! We zaten tussen de Harbour Bridge en het Opera House in en hadden dus een top uitzicht op het vuurwerk! En dat was nog eens andere koek dan een paar Romeinse kaarsen kan ik je vertellen.. Geweldig!

Na een paar dagen besloten we de Blue Mountains in te gaan om maar weer eens een paar flinke hikes te maken.
De Blue Mountains bevinden zich in het Blue Mountain National Parc, 2 uur (per trein) ten westen van Sydney. Het gebied heet Blue Mountains omdat er -vooral op warme dagen- een blauwe gloed over de bergen hangt wat wordt veroorzaakt door het verdampen van olie uit de bladeren van de bomen daar. Wat ik niet wist, is dat er gewoon dorpjes in het gebied zijn te vinden, die per trein/bus/auto/etc zijn te bereiken.
Hup rugzak op de rug, tentje mee en knallen!

De eerste dag hebben we een tocht gemaakt vanaf de Three Sisters (3 beroemde rotsen) vanuit het dorpje Katoomba naar Leura. Het was wel een geinige wandeling, maar niet erg pittig moet ik toegeven. 's Avonds wilden we wildkamperen bij een picknick plaats, maar een groep locals daar bood aan dat we in 1 van die gasten zijn tuin konden kamperen en van het huis gebruik mochten maken. Kijk, zoiets sla je natuurlijk niet af. De mensen lieten nog een spot zien waar je de zon super mooi zag ondergaan.. wat een kleuren in de lucht zeg, echt uit een boekje.
's Avonds hebben we nog binnen zitten chillen met die lui, echt stuk voor stuk toffe peren en het toeval wilde dat ze tourguides zijn in de Blue Mountains en ons dus ff goed konden informeren over een paar goeie tochten! Ook kregen we een gaspitje van ze, handy want onze vorige was net op. De volgende dag dropte Shane (dat gappie) ons bij de plaats Mount Victoria.
Vanaf daar hebben we een suuuper mooie tocht gelopen met veel klimmen klauteren, langs watervallen en al die gein!
's Avonds konden we ergens kamperen op een grasveldje in the middle of nowhere met niemand in de buurt. Je voelt je dan echt ff een klein weerloos hummeltje tussen die mega hoge bergen. Naast onze 'prive camping' was een meertje waar we eerst is ff in gingen naaktzwemmen want we waren echt zeer verrot na de hele dag. Hierna waren we weer een beetje mens en konden we het tentje opzetten, voordat de pleuris uitbrak.. mensen kinders wat een onweer en regen hebben we te verduren gehad die nacht! Gelukkig hield het tentje het een soort van droog, dus we dreven niet helemaal de tent uit.. dat scheelt weer een slok een borrel. De volgende dag letterlijk doorgesopt want de hele Blue Mountains stond onder water (evenals mn schoenen). Toch was het weer een super gave tocht! Na afloop stiekem in een hostel gedoucht voordat we onderkoeld raakten en's avonds weer de trein terugegepakt naar Sydney.

Oeh, hier halverwege het verhaal zie ik alweer dat het een hele preek is.. Sorry, maar toch typ ik verder.
We zijn doorgegaan naar het plaatsje New Castle -wel leuk maar niet echt een mega aanrader- en daarna doorgelift naar Port Stephens, een soort schiereiland. Backpackers slaan dit gebied meestal over, maar de locals bij wie we in de auto zaten wisten ons te vertellen dat het echt DE vakantieplek is voor de Aussies en ze raadden ons aan naar Nelson Bay te gaan, daar woonden ze zelf en het was echt De Shit zeiden ze. We mochten bij ze in de tuin kamperen in een MEGA tent van hun (die er nog stond omdat ze een paar dagen ervoor familie op bezoek hadden), en we kregen ook matrassen van ze! Top! 's Avonds kregen we zelfs gebakken vis en salade van ze hihi!
Nelson Bay had echt een strand waar je u tegen zegt, met een zee helemaal crystal clear. We hebben lekker lui op het strand gelegen maar ook een berg opgeklommen om een goed uitzicht te verkrijgen over het geheel. Aanradertje, mensen!
De volgende dag in de middag dropte Steve (bij wie we kampeerden) ons langs de highway en we kregen ook nog een zak bananen mee.. jeetje wat een lieverds overal joh!!

De eindbestemming was Foster, want daar zouden we met wilde dolfijnen zwemmen.. oeoeoe spannend!!
Eenmaal in Foster bleken alle campings vol te zitten dus we dachten echt van Baaalen, wat nu? We wilden namelijk de volgende ochtend wel onze rugzakken veilig kunnen achterlaten, dus wildkamperen ging hem nu ff niet worden. Gelukkig had onze lift Andrew vrienden in Foster - de gebroeders Scott&Darren- bij wie we (gaan we weer) in de tuin konden campen. Joepie:)! Deze gasten namen ons mee in de 4wd door Foster en savonds gingen we ermee scheuren op het strand en tussen de rotsen: SU-PER-GAAF!!!
De volgende ochtend dus vroeg op om met dolfijnen te zwemmen.
Inclusief onszelf waren we maar met 4 mensen op de boot, wat een geluk! Normaal gesproken zit de boot vol (=20 mensen) wist de crew te vertellen, maar vandaag toevallig niet. Wij natuurlijk helemaal happy, want dit betekende dat we langer de tijd hadden per persoon voor het zwemmen, aangezien er maar 1 tegelijk in het water mocht.
Het dolfijnen zwemmen werkt zo: zodra er dolfijnen zijn en je krijgt een GO, spring je uit de boot en zwem je als een malle langs het touw naar de voorkant van de boot. Snel je linkervoet door een lus aan dat touw, en met je linkerhand hou je het touw vast en vervolgens is het zaak flinke dolfijnengeluiden te produceren (genant, maar het werkt!) om de dolfijnen te lokken. In het begin was het ff ploeteren want de boot blijft doorgaan en met die snorkel dingen en het geluid maken, krijg je liters zeewater binnen. Gelukkig bleek dit een gevalletje oefening baart kunst! Op een gegevens moment zwommen er overal dolfijnen om me heen, echt helemaal geweldig! Wat een TOP ervaring!!
De rest van de dag hebben we in Foster gespendeerd, wat echt een super gaaf vissersplaatsje is. Er was die dag een reddingsdag gaande, dus er was veel te doen! Ook liepen er overal pelikanen rond die op visresten afkomen (overal zie je namelijk mensen hun vergevangen vis schoonmaken).
In Foster fokken ze ook oesters bij zogenaamde oesterboerderijen in de zee, en het leek ons wel ff leuk om te kijken hoe dat werkt. In het winkeltje dat erbij hoort, vroegen we of we daar even mochten kijken? Dat kon niet, maar we mochten wel achter de schermen om te zien hoe ze werden schoongemaakt. Allemaal mannetjes waren daar aan het werk en die vonden het wel goud dat we zo geinteresseerd waren. We mochten een paar oesters proeven, en echt verser kan het niet: recht het water uit gevist, open gesneden en gelijk opgegeten. Was nog zeer goed te kanen trouwens!
Vervolgens ff gezwommen in de zee en 's avonds met de vrienden van Scott&Darren aan de Ozzy BBQ, yum!

Vervolgens zijn we een dagje in het havenplaatsje Coffs Harbour geweest (wel leuk, niet al te boeiend) en vervolgens wilden we nog een tussenstop voordat we zaterdag in Byron Bay zouden aankomen. Mensen in Coffs Harbour raadden ons het plaatsje Lennox Head aan, wat ook wel bekend staat als een surf paradijs. Het is een klein, maar zeer fijn dorpje (wederom een dikke aanrader!) en voor we het wisten stonden we weer bij iemand in de tuin te kamperen! Bij het gebruik maken van de public bbq hadden we veel bekijks van plaatselijke gezinnen; Nederlanders, die zag je daar niet vaak. Gelijk werd ons hele bord volgegooid met gegrilde garnalen op een spies, schlasliks en al die gein! Super lief. Vervolgens werd ons gevraagd of we de volgende ochtend met ze wilden surfen en snorkelen? Ze hadden namelijk nog wel extra spullen? Jaaa, daar zeg je natuurlijk geen nee tegen! De volgende dag stonden we dan ook om 7u 's ochtends op het board een beetje de surfchick uit te hangen, woehoe!! Ook het snorkelen was gaaf. De man die ons meenam duikelde 'vissenvoer' op tussen de rotsen in de zee, als je dit in je hand houdt, komen er allerlei visjes op je af en eten het op. Vet schattig!
Hierna mochten we bij de mensen thuis douchen (wat een super mooi huis trouwens!!) en kregen we lunch! Ook boden ze aan dat ze ons in Byron Bay afzetten, zodat we niet hoefden te liften.. ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar WAT EEN SCHATTEN VAN MENSEN!!

In Byron Bay hebben we een camping geregeld (ja, af en toe moet je gewoon ff geld uitgeven aan een overnachting:P ), en zijn we naar de vuurtoren wezen lopen. Het was een leuk rondje met mooie uitzichten, en jaja: we zagen weer dolfijnen zwemmen hoor! Een hele groep surfende dolfijnen, dat is toch genieten? Echt een mega toeristische plaats dat Byron Bay trouwens, maar je moet het als backpackertje zijnde wel ff minstens 1x meemaken vonden we. 's Avonds waren we dan ook goed in de gloria (sorry pa&ma) en zijn we flink wezen stappen! Mn semi klasgenoot Jim was er ook, dus dat was natuurlijk gezellig!! Vandaag ff uitbrakken op het strand, en dan worden we vanavond opgepikt door het gezinnetje uit Tugun (zie begin van de blog).. voor een volgend avontuur!!

Kortom, het gaat helemaal van een leien dakje hier. Het liften en wildkamperen is heel anders dan gewoon maar de Greyhound bus boeken en de hostels in tussen alle backpackers. Nee hoor, dit leventje tussen de locals bevalt ons zeer goed!

Nogmaals mijn nederige excuses voor de lap tekst, maar ik hoop dat jullie ervan hebben genoten en dat jullie weer van die leuke berichtjes plaatsen eronder! Echt super leuk, bedankt :) !

X Marianne

• 15 Januari 2012 - 01:33

Eveline:

TOP verhaal meissie!!!!! Van een TOP reis!!
    Kom we gaan naar het strand;)

• 15 Januari 2012 - 10:13

Annemieke:

Kind, wat een verhalen weer. Echt (ik kan het niet vaak genoeg zeggen) om verschrikkelijk jaloers op te zijn! Deze zomer gaan we wel naar Scandinavie he!! Met zo'n ervaringsdeskundige als jij zitten we helemaal gebakken daar :) heeeele dikke knuffel!

• 15 Januari 2012 - 11:10

Pa:

Bijna overal gratis eten, drinken en slapen. Dat kan geen toeval meer zijn. Ik denk, dat jullie bewust en ook echt geïnteresseerd zijn. Much pleasure, en doe voorzichtig.

• 15 Januari 2012 - 17:10

Ma:

Geweldig Jans wat je allemaal meemaakt; aardig hoor, die mensen in Australië!
    Apart trouwens, in tuinen kamperen ;-)
    Goeie reis verder en kijk uit hè?!
    Kusssssss

• 15 Januari 2012 - 21:08

Mirjam:

Eveline heeft me via skype al veel verteld, maar het is nogmaals genieten door dit verhaal te lezen. Fantastisch wat jullie allemaal beleven.
    groeten van de moeder van Eveline

• 16 Januari 2012 - 11:14

Janet:

Nell wat een verhaal weer! Super hoor meis! Ik snap jou wel... alles proberen gratis te doen want je moet natuurlijk een huis kopen over een paar maanden :P
    Heel veel plezier nog!!!!!
    xxx

• 16 Januari 2012 - 12:29

Leonie:

Wat een verhaal weer haha ;) Erg leuk hoor Marrie!!

• 16 Januari 2012 - 13:38

Marja:

Jij weet iig hoe het is om in een tuin te slapen hahaha, ge-wel-dig! Super leuk (LANG) verhaal weer meissie! Kijk uit naar je volgende blogg!! Xx mar

• 16 Januari 2012 - 17:03

Carolina:

Hi Mar!
    Wat heerlijk om je verhalen weer te lezen. Jij bent zo heerlijk spontaan en optimistisch. Daar kom je heel ver mee. Echt top om te lezen en nog inspirerend ook :D
    Liefs!!

• 17 Januari 2012 - 09:16

Caroline:

Lang verhaal? Nee hoor valt best mee. Ik kan zo nog wel uren door lezen Marrie!.
    XXX