Mijn Pilbara en Kimberley tocht - Reisverslag uit Port Hedland, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu Mijn Pilbara en Kimberley tocht - Reisverslag uit Port Hedland, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu

Mijn Pilbara en Kimberley tocht

Door: Marianne van der Kooy

Blijf op de hoogte en volg Marianne

04 Oktober 2012 | Australië, Port Hedland

Jaaa menschen,

Ben er weer hoor! Alles goed met jullie?
Ik ben na een SUPER trip in the Kimberley weer terug bij het punt waar m’n vorige blog eindigde: Port Hedland! Het was echt weer te goed om waar te wezen, so here we go.

Ondanks dat Port Hedland echt een shithole eerste klas is waar het eigenlijk alleen maar om ion ore mining gaat, hebben Duitse matey Viola en ik toch een beste tijd gehad hier!
Onze couchsurf host Justin roggelde kaartjes voor het North West festival voor ons en dat was genieten, Ozzy groepen als Cat Empire and Hilltop Hoods traden er op dus echt super vet!
1 van Justins vrienden, Scott, leek het wel een leuk idee met Viola en mij een paar dagen naar Karijini National Park te gaan aangezien hij daar nog nooit was geweest en dit DE kans was om het met 2 Europese chicks te bezichtigen! ;) Het is een beetje gozer en hij had een auto dus dat scheelde weer in de huurkosten hihi. Dit hele gebied heet trouwens de Pilbara.

Karijini National Park, wat ik al dacht.. TE goed! Echt ongelofelijk mooi. We reden het park via de oostingang binnen en hebben 2 volle dagen gespendeerd in achtereenvolgens Dales Gorge, Fortescue Falls, Fern Pool –overnachting in onze Swag de luxe van de CS host – Weano Gorge, Handrail Pool en de Kermit Pool via de Spider Walk: echt een brute klim! De meesten van bovengenoemde namen zijn freshwater pools en dankzij de kleuren in de stenen komen er de meest bizarre kleuren het water uit geschenen. Je zou het voor de gein ff moeten Googlen voor een impressie, want foto’s zeggen waarschijnlijk meer dan mijn omschrijvingen maar o wat een pracht. Weer heerlijk genoten van de gumtree/melaluca olie-extracten uit de bomen in het water, mn haar houdt ervan hihi!

Eenmaal terug in Port Hedland was het een kwestie naar Broome (randje Pilbara) liften, nog steeds met Viola al werd ik een beetje kriegel van haar, maar zij zou gauw door moeten stomen naar Darwin voor haar vlucht dus een paar dagen extra met haar viel nog wel te overzien.
We hadden een lift met een Broome’s koppel Rob&Sue, helemaal top, en ze boden ook nog eens een slaapplek aan in hun huis! Super lief!
Deze mensen hebben echt een mooi huis omringd met een vegie garden nabij alles (town centre, strand etc.) in Broome.. kan niet beter zou ik zeggen. Rob nam ons de volgende ochtend mee uit zeilen vanaf Gautheaume Point langs de Broomse kust, mooi man!! Viola vertrok de volgende dag (ook mooi man).
We hebben een paar dagen gechillaxed aan HET strand van Broome: Cable Beach.. *zucht* nu al heimwee, en ik ben er gisteren pas vertrokken, kan je nagaan.
Men organiseert kameeltochten voor toeristen langs de Cable Beach kustlijn en dit is een fenominabel gezicht rond zonsondergang.
Een ander spektakel in Broome is ‘Staircase to the Moon’. Het vindt elke maand vlak na volle maan plaats; de maan komt omhoog uit de zee en dankzij laagtij en ‘rimpels’ in het zand lijkt het alsof er een trappetje naar de maan loopt door de weerkaatsing van de (roodgekleurde) maan. De avond werd voorafgegaan aan een Full Moon Party op Reddell Beach, ook helemaal top, ware het niet dat ik de volgende dagen met een zware ringteen rondliep omdat ik een rots over het hoofd zag toen ik naar de outdoor ladies toilet zocht!! Ach jaaa.. af en toe moet je offers geven voor het goede doel, niet dan? ;)

Maar goed, in tussen was ik naar travel buddies op zoek om m’n tocht naar Darwin te voltooien. De ideale situatie zou zijn travelmates met een 4wd zodat we de befaamde Gibb River Road konden rijden: een 4wd track dwars door de Kimberley met geweldige views en overal fresh water rockholes langs de weg.. Helaas lukte het me niet deze lui te vinden, maar in plaats van dat vond ik 2 Duitse meiden met een campervan, 1 Nederlandse en 1 Ozzy chick om te gaan roadtrippen naar Kununurra over de ‘gewone’ weg, de Savanna Way (ook niet verkeerd trouwens). De meiden gingen naar Darwin maar ik zou er na 2 dagen in Kununurra uitjumpen.
Waarom?

Omdat ik op het Broome strand ex-mede-couchsurfer (van Walpole) Angelique tegenkwam. Ze vertelde dat ze net klaar was na 2 weken werken als hostess op een cruiseschip langs de Kimberley kust. Helemaal top vond ze het. De crew verwachtte haar op de volgende trip (Kununurra – Derby) opnieuw, maar zij had besloten met haar vriend verder te reizen, maar moest dit nog aan de boot doorgeven.
Aha, dus er komt een positietje vrij op die boot, dacht ik bij mezelf. Na wat navraagwerk liet Ans me weten dat ik wel een kans maakte op het baantje aangezien ik binnen 3 dagen in Kununurra zou zijn en zij me kon aanbevelen aan de kapitein.
Vol spanning ging ik dan op road trip met de chicks naar Kununurra, ik zou het antwoord op het cruise jobje pas weten als ik in Kununurra was (een dikke 1000 km verder), want er is nergens bereik tussen Broome en Kununurra.

Het roadtripje was kort (2,5 dag) maar krachtig. Ondanks dat het niet de Gibb River road was, hebben we toch echt een gave tocht gehad langs onder andere de Geikie Gorge (niet zwemmen helaas want: krokodillen) nabij Fitzroy Crossing en de Wall of China near Hall’s Creek. Wildgekampeerd op rest areas met super mooie uitzichten en een heeerlijk fikje gestookt ‘s avonds. Gemutlich!
Na 2,5 dag nam ik dus alweer afscheid van de chicks, ja.. time flies when you’re having fun.

Ik had couchsurfing geregeld in Kununurra bij ene Richard en het eerste wat ik deed toen ik daar thuis arriveerde was mijn e-mail checken.. en WOEHOE, goed nieuws: ik had het cruise jobje!! Helemaal happy natuurlijk!!
Er was nog een meid aan het couchsurfen in hetzelfde huis, de Duitse Sabine. Het plan was om het aankomende weekend met Richard, Sabine en Daphne (Franse student die met Richard samenwerkt insecten+reptielen te determineren in de nationale parken) naar Purnululu National Park te gaan, oftewel te Bungle Bungle’s. Joepie!
Maar voordat we vertrokken, kreeg ik een emai van het cruise jobje dat de 2e hostie had gecancelled en of ik toevallig nog een meid met horeca/housekeeping ervaring wist in Kununurra.. gelijk Sabine aan de tand gevoeld en die zag dit uiteraard meer dan zitten! Ze had eigenlijk al gereageerd op het baantje vanuit Darwin, maar hij werd toen door haar neus geboord omdat ik hem had gekregen (uit 50 applicants dus zeer trots).
Top! Kunnen we eerst is ff goed aan de teamspirit werken in the Bungles, dacht ik bij mezelf.

Purnululu is echt een gaaf park. Het ligt zo’n 500 km ten zuiden van Kununurra, is alleen 4wd toegankelijk en staat bekend om de speciale vorm in de ranges, wat bekend staat als de Bungle Bungle’s.
We hebben een aantal gave wandelingen gedaan door gorges als Mini Palms, Echidna, Cathedral en Piccanniny (wederom Google waardig). Ondertussen hadden we gratis entree & camping omdat Richard voor de parken werkt. Super bruut gekampeerd zo onder de sterrenhemel. Life is good!!

Eenmaal terug in Kununurra stond het hele park rond het dorp in lichterlaaie! Wat een mooi gezicht man, maar natuurlijk helemaal (piep) voor al het wildlife daar.
De volgende dag begonnen The Sabs (Sabine) en ik met ons cruisejobje.. de boot lag in de Berkely River en we zouden er vanaf Lake Kununurra per boot/vliegtuig (hoe het ook moge heten) heengevlogen worden in een 50 minuten durende scenic flight – en ondertussen dik betaald krijgen.
Wat een gave vlucht!! Echt super mooi. We landden in de rivier en werden opgepikt in een speedbootje door kapitein Lenny en engineer Andrea (Italiaan). We knalden het bootje gelijk vol met al de supplies vanuit het vliegtuigie en konden eenmaal aan boord van de cruise meteen aan de slag met alles opslaan, stofzuigen en al die gein. ‘s Avonds heerlijk welkom geheten met wijn op het topdeck onder het waarnemen van een prachtige Kimberley sunset.

Het schip is genaamd Discovery One en zou deze 14-daagse tripomlaag langs de spectaculaire Kimberley kust 18 mensen (voornamelijk oudjes) aan boord hebben met 6 man crew (kapitein, kok, engineer, deckhand and 2 hosties). Onze taak bestond uit al het barwerk all day long including al de maaltijden, accomodaties, de was, schoonmaken maar ook mee op AL de excursies en mensen begeleiden vanaf de speedbootjes aan land, de boten vastknopen etc.! Met andere woorden: we konden dus alles zien langs de kust, zo vet!!
Ik zal niet teveel in detail treden want dit verhaal begint Oude Kerk-preek vormen aan te nemen, maar de hoogtepunten waren de Berkely en King George river, King George Falls, Kings Cascades, Horizontal Falls, Aboriginal art (allerlei varianten waaronder de Warandji), Langgi, Silica Bay.
We hebben echt een geweldige 2 weken gehad met schatten van passagiers en een TOP crew! Ik zou zo opnieuw gaan, maar helaas het seizoen loopt ten einden want het wet seizoen begint nu ongeveer – het wordt dan te stormachtig wat oncomfortabel is in de boot. Iets wat we de laatste nacht in Derby al mochten meemaken: er is daar het 2e heftige tij ter wereld wat betekende dat je letterlijk je bed uitrolde (en hierbij vlogen dus alle wijnflessen door de boot ‘s nachts, balen meis!).

De eindstop was zoals ik al zei Derby, dit ligt zo’n 2,5 uur bij Broome vandaan en onze kokkin/kapiteinsvrouw/heldin Tracy bracht The Sabs, Andrea, deckie Susy en mij terug naar Broome.
Ik kon weer terecht bij Rob en Sue en heb nog een paar dagen gechillerd in het geweldige Broome en wederom een Staircase to the Moon mogen aanschouwen!

Op 18 oktober is mn vlucht naar huis vanaf Sydney, 1 dag tussenstop in Bangkok en dan 20 oktober ‘s ochtends aankomst op Schiphol.
Ik twijfelde hoe ik terug zou gaan naar Sydney, vliegen vanaf Broome is veeeeel te duur, dus het zou of Darwin of Perth worden. Aangezien ik de hitte nauwelijks meer kon handelen in het noorden (wet seizoen start en luchtvochtigheid stijgt met de dag) heb ik de vlucht vanaf Perth geboekt. Gisteren teruggelift naar Port Hedland waar ik nu weer bij dezelfde CS Host, Justin, verblijf. Morgen heb ik een lift met een truckie terug naar Perth. Ik ken hem al want hij had me een keer een lift gegeven vanaf Mandurah naar Perth, dus dat wordt weer een ervaring, dwars door WA per grote vrachtwagen in 3 dagen tijd. Ben benieuwd!!

Nou allemaal, mijn hartelijke dank weer voor het lezen! Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten, m’n volgende verhaaltje wordt korter, dat beloof ik!
Tot heeeeel gauw!

Groetjes Marianne

PS Laat me horen wat je ervan vindt aub ☺

  • 04 Oktober 2012 - 09:49

    Kariene:

    Leukkk Marrie!! GEniet er maar van laatste weken!! xxx

  • 04 Oktober 2012 - 10:18

    Elise:

    Hey Mar, klinkt weer helemaal super allemaal! Die cruise klinkt echt top, mooie dingen zien en ook nog betaald krijgen.. Doe je goed! Lijkt me wel super vreemd voor je om straks weer hier te zijn.. Geniet nog maar ff goed van het roadtrippen en de mooie natuur daar! Xx

  • 04 Oktober 2012 - 10:57

    Rosanne:

    Suuuuuupergaaf weer Mar! Ben wel benieuwd of jij hier in Hollandio ooit nog ga wennen... Anders volgend jaar gewoon een paar maanden terug met Linda en mij ;-) Haha. Geniet er nog van!! X

  • 04 Oktober 2012 - 11:03

    Audrey:

    Klinkt super! Geniet nog extra die laatste weken :) En je verhalen hoeven helemaal niet korter, heerlijk juist ;)

    Xxx

  • 04 Oktober 2012 - 14:30

    Annemieke:

    Mar! Super avonturen weer, ik hoop ze snel in levende lijve te horen!!! :)
    Laat ook die laatste weken over je heen komen, anders vergeet je te genieten!

  • 04 Oktober 2012 - 14:42

    Pa:

    Wat een avontuur, ervaringen. Geniet er nog van, voordat je gelukkig eindelijk weer thuis komt. Pa.

  • 04 Oktober 2012 - 17:45

    Jeroen:

    Weer een heel mooi en interessant verhaal om te lezen. Echt een super avontuur, zoals anderen schreven en daar ben ik het helemaal mee eens! En geniet nog van de laatste twee weekies! Hier in Nederland is het weer weer om te huilen, veel regen...dus lekker herfst weer :D

  • 05 Oktober 2012 - 13:15

    Janet:

    haha balen meis dat al die wijnflessen door de boot rolde. Maar verder klinkt alles weer helemaal goud!
    Helaas moet ik 20 okt werken overdag maar hoe dan ook ga ik je zien die dag!!!!!
    Tot snel!
    xxx

  • 06 Oktober 2012 - 08:38

    Marianne:

    Bedankt hoor allemaal!! Nog ff heel hard genieten inderdaad en dan zit het erop. X

  • 07 Oktober 2012 - 09:01

    Lein:

    Super gaaf verhaal weer Mar! Geniet nog lekker van je laatste weekjes! En tot heeeel snel meis! X

  • 08 Oktober 2012 - 10:20

    Marja:

    Super verhaaltje weer maryy!! Can't wait too see youu!!!!:D:D

  • 08 Oktober 2012 - 16:13

    Ma:

    Hoi kind, ja hoor, ik heb weer van je verhaal genoten!Nog veel plezier, het gaat nu opschieten meis...kusssss

  • 08 Oktober 2012 - 21:22

    Eveline:

    Hi chicky!! Het klinkt echt weer he-le-maal ge-wel-dig!!!
    Ik ga alleen niet googlen hoor; kom veel liever jou foto's bekijken :)
    Geniet ze nog, liefs Eef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Port Hedland

Marianne

Actief sinds 07 Sept. 2009
Verslag gelezen: 1236
Totaal aantal bezoekers 56429

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 19 Augustus 2012

Working holiday in Australië

01 April 2011 - 10 Mei 2011

Koffie in Ethiopië

28 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Thailand & Laos

09 September 2009 - 01 Februari 2010

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: