Aan de bak - Reisverslag uit Renmark, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu Aan de bak - Reisverslag uit Renmark, Australië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu

Aan de bak

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

26 November 2011 | Australië, Renmark

Hee stelletje koukleumers!

Hoe gaat het daar in de vrieskou? Op het moment zit ik in de regen, dus ik heb het nu even niet veel beter getroffen dan jullie, haha.
We zijn ondertussen alweer een week in Renmark (zo’n 250 km ten oosten van Adelaide) met als doel: geld verdienen in de fruitplukwereld! Ik had dit hoog op m’n lijstje staan om te doen in Australie, want citrusvruchten plukken doe je niet zo gauw in Nederland.. dus hier moest ik mn kans gaan pakken.

Er zijn verschillende manieren om vanuit Melbourne in Adelaide te komen.
Samen met Aranka, de Nederlandse meid die ik in het hostel in St. Kilda ben tegengekomen en met wie ik heb besloten fruit te gaan plukken in de middle of nowhere, ben ik via de Great Ocean Road deze kant op gekomen.
Na het huren van onze auto, heb ik een advertentie op Gumtree gezet (Marktplaatsachtige site) of er nog mensen wilden meerijden over de Great Ocean Road naar Adelaide, in het kader van kostendeling. Ondanks deze last minute actie, ben ik de hele dag platgebeld met mensen die wel met ons meewilden. De eerste de beste beller was een Italiaan die samen met een Duitser wel mee wilde rijden. Afgaande op de historie van deze twee nationaliteiten was ik hier enigszins ongerust over, aangezien het zomaar zou kunnen gebeuren dat ze de macht zouden opeisen over het stuur ;-) .. maar de Duitser haakte af en daarvoor in de plaats kwam er een Engelsman, waardoor ik weer wat geruster op de zaak was haha!
Aranka kroop als eerste achter het stuur van onze car. Het enige euvel was het linksrijden, want verder is Mel (zo noemen we de auto) compleet automatisch, maar dankzij mijn strikte aanwijzingen ‘LINKS LINKS LINKS!!!’ verliep alles zonder slag of stoot.
We pikten de Engelsman in Melbourne op, de Italiaan even later in Torquay (‘surfers capital’ noemt men die plaats ook wel), en zo stonden we gelijk aan het begin van de Great Ocean Road.

De Great Ocean Road is een weg langs een lang stuk van de zuidelijke kustlijn. We hadden van iedereen gehoord dat het een supermooie tocht zou worden, dus we hadden er helemaal zin in.
We hebben drie dagen over de tocht gedaan en het moet gezegd worden; de uitzichten zijn adembenemend.
De eerste nacht zijn we wezen wildkamperen ergens hoog in de bergens bij het plaatsje Wye River. In de bomen om ons heen hingen koala’s, er sprongen wallabies om de auto en tent, en de papegaai-achtigen waren overal vandaan te zien en vooral te horen! Suuuuper gaaf dus!
Die dagen hebben we onder andere de volgende plaatsen aan de Great Ocean Road bezocht: Apollo Bay, Cape Otway, Portland en Bridgewater Bay. Van deze laatste plaats hadden we niet veel verwacht, maar toen we daar het strand eenmaal aan het checken waren wist ik niet wat ik zag! Wat een mooi strand, en de zee zo blauw.. echt genieten! Op het strand zijn we lekker wezen uitrazen en zijn we weer goed opgeladen voor het volgende deel in de auto.
We hebben twee nachten gekampeerd in Mont Gambier, waar 2 grote meren zijn te vinden die gelegen zijn in kraters. De ene (Blue Lake) is –heel toepasselijk- erg opvallend door de aparte kleur blauw. Valley lake ligt ernaast, en ook dit meer is schitterend. Ik ben om de meren heen wezen hardlopen. Dit kan ik echt iedereen aanraden; het is echt ZO mooi!
Maar het allermooiste van de Great Ocean Road zijn natuurlijk de Twelve Apostels; grote rotsformaties die zomaar uit de zee steken! Als je hier nog nooit van hebt gehoord, moet je het maar even googlen, dan weet je meteen waarom ik het zo bijzonder vond!

Uiteindelijk belandden we dan in Adelaide. Snel de gasten uit de auto gekickt, een dot geld van ze ontvangen (ching ching!!) en ff de stad ingegaan! We waren er maar kort omdat we er nog terug gaan komen, maar de sfeer stond me in ieder geval aan, dus dat belooft wat!
Vervolgens zijn we naar Ramco gegaan, een klein gehucht ten oosten van Adelaide omdat we daar een sinaasappeladres hadden! Eenmaal in Ramco bleek men niet echt op ons gerekend te hebben.. big bummer! Daarbij kwam dat we onze eigen ‘pluk tas’ moesten aanschaffen (75 dollar, ja hallo!) en we moesten op een of ander lullig veldje gaan kamperen zonder wat voor faciliteit dan ook! De hele ontvangst was al helemaal PIEP, dus voor we het wisten belden we een ander fruitpluk nummer op, die ik had opgeschreven voor het geval Ramco niets zou zijn.
De man die ik aan de lijn kreeg, vertelde me dat we de volgende dag gegarandeerd konden beginnen met citroenen plukken in Renmark, en we zouden van alle benodigdheden worden voorzien.
Hoppa! Dat willen we horen. Gas erop dus, en chop chop naar Renmark. Eenmaal daar, werden we een kantoortje ingeloodst en moesten we een test maken om te kijken of we een beetje logisch kunnen nadenken voor het geval er ongevallen zouden optreden tijdens het plukken (giftige slangen- of spinnen, hoge ladders die omvallen, gewond raken etc).
Deze test doorstonden we met vlag en wimpel, dus even later verlieten we het kantoor met een ‘picking bag’, een paar handschoenen, een veiligheidsbril en een hoop zin in het plukken!

Citroenen plukken was erg lasting –er hing bijna niks en we werden gestoord van alle stekels etc- maar toen we eenmaal in de sinaasappels terechtkwamen ging het lopen! Ik ben niet echt de snelste plukker (helaas, want je krijgt per geplukte volle bak betaald), maar het is wel echt een unieke ervaring.
Sta je dan, bovenop een ladder in de brandende zon, sinaasappels te plukken! Dat is toch om te gieren?!
Daarbij kamperen we wild (dus helemaal for free) aan de Murray River, suuuuper mooi! Eveline, een andere Nederlandse meid die we bij het plukken tegenkwamen, heeft haar tentje naast die van ons neergezet en maakt het nog even extra gezellig!
We koken bij een openbare gratis bbq plaats waar je allemaal karige fruitpluk backpackers ziet, echt geniaal. Douchen doen we bij het zwembad; na elke fruitplukdag gaan we – bedolven onder het stof/takjes/stekels/ellende- voor een prikkie naar het zwembad om weer helemaal de oude te worden.
Echt lachen dit! We gaan het nog een week doen en dan gaan we naar Adelaide, en vervolgens allebei ons eigen pad vervolgen.

Dit was het weer! Ik hoop dat jullie weer net zoveel en net zulke leuke reacties plaatsen als de vorige keer, super leuk!! Bedankt :) !

XX Marianne

  • 26 November 2011 - 01:31

    Leonie:

    Ja hoor daar was die dan :) Leuk weer hoor!! Have fun met alles xx

  • 26 November 2011 - 07:17

    Eef:

    Gelukkig wordt er aan de andere kant van dde wereld dus ook gezwoegd ;) Grappig zeg die gaarden...
    Maar ik mis nog een mooi verhaal over XCO'en met waterflessen.....??? ;)
    Nou meid, doe voorzichtig daar in t wild... Heel veel plezier ennuh..... Werkde! :-) xxx

  • 26 November 2011 - 09:42

    Lein:

    Mar! Gaaaf zeg die great ocean road! En lekker aan 't plukken lachen hoor! :D
    Leuk verhaal weer!! Spreek je snel, xxx

  • 26 November 2011 - 10:40

    Jorien:

    superdikkk mur!!!!
    geniet ervan, het klinkt iniedergeval geweldig!
    xx

  • 26 November 2011 - 10:50

    Pa:

    Perfect reisverslag weer.
    Have a nice time.

  • 26 November 2011 - 11:05

    Moeders:

    Jans, geweldig om te lezen weer!
    Geniet er van en kijk uit voor de stekels en de slangen.
    Tot mails, xxx

  • 26 November 2011 - 15:59

    Annemieke:

    Oh Mar ik zie je al helemaal gaan! :) Jammer dat ik het niet met eigen ogen kan beschouwen...
    Succes nog met plukken, ik verwacht dat je het over een paar dagen op topsnelheid kan natuurlijk!
    x

  • 26 November 2011 - 17:26

    Maaike Capetonian:

    Toppertje Marianne!! Heerlijk!! geniet ervan! xx

  • 24 December 2011 - 18:40

    Ome Wilco:

    zo te lezen heb je het geweldig naar je zin.De groeten van ons allemaal, prettige kerstdagen and a happy new year

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Renmark

Marianne

Actief sinds 07 Sept. 2009
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 56490

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 19 Augustus 2012

Working holiday in Australië

01 April 2011 - 10 Mei 2011

Koffie in Ethiopië

28 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Thailand & Laos

09 September 2009 - 01 Februari 2010

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: