Afstudeeronderzoek - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu Afstudeeronderzoek - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Marianne Kooy - WaarBenJij.nu

Afstudeeronderzoek

Door: Marianne

Blijf op de hoogte en volg Marianne

08 April 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Hoi allemaal,

Na een week in Ethiopië is hier dan m’n eerste blog!
Ik zal eerst ff kort uitleggen wat ik hier te zoeken heb: ik doe mijn afstudeeronderzoek voor Fair Trade Original. Dit bedrijf brengt allerlei producten op de markt (in wereldwinkels en tegenwoordig ook steeds meer in de supermarkt) zoals koffie, thee, chocola, curry’s, honing, stroopwafels.. noem maar op. Deze producten zijn altijd afkomstig van ‘kleine boeren’ die zelf een paar struiken in de tuin hebben staan, en nooit van plantages.

Fair Trade Original wil een programma gaan invoeren in koffieproducerende landen waar zij koffie vandaan halen, om het inkomen en de productiviteit van de boeren te verbeteren.
Wat ik nu doe, is een soort nulmeting om te kijken hoe de kwaliteit en productiviteit van koffieboeren zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. Er is uit praktische overwegingen voor Ethiopië gekozen om mijn onderzoek uit te voeren, o.a. omdat daar een goeie en gastvrije handelspartner zit: koffie unie Sidama.

Deze eerste twee weken in Addis Ababa ben ik op het hoofdkantoor van die unie bezig om allerlei cijfertjes te verzamelen van de laatste jaren en zo te bekijken hoe ze zich hebben ontwikkeld. Daarna kies ik 2 coöperaties uit (er zijn er in totaal 46), waarvan 1 goeie en 1 slechte om op te zoeken en alle oorzaken van deze ontwikkelingen te achterhalen. De coöperaties (met meer dan 87.000 boeren!) bevinden zich allemaal in de zuidelijke regio Sidama dus daar ga ik binnenkort heen om interviews af te nemen etc. En voor die tijd nog allemaal mensen spreken die verstand van zaken hebben (ff interessant doen), zoals Ministerie van Landbouw, ontwikkelingsorganisaties en hoogleraren van de universiteit van Addis Ababa. Waarschijnlijk weten zij van alles over ontwikkelingen in de koffie dus die ga ik echt het hemd van het lijf vragen (en daarna hun sixpack checken natuurlijk).

Een klein probleempje hierbij is de taal. De taal in Ethiopië is Amhaars, mensen spreken soms wel Engels maar vaak ook helemaal niet. Om het nog leuker te maken spreken ze in Sidama weer een andere taal: Sidamigna. Voor mij zou een tolk dus geen overbodige luxe zijn!
Gelukkig had ik voordat ik vertrok via via een Ethiopische meid geritseld die in Addis woont en vloeiend Engels, Amhaars en Sidamigna spreekt dus dat was een mazzeltje. Ze helpt me mee in het onderzoek en kan mooi de hele boel vertalen in het Engels!

Met deze chick (genaamd Tsion) ga ik vanaf volgende week vrijdag naar Hawasa, een centraal gelegen plaats in Sidama. De familie van Tsion woont daar, dus we hebben al strakke plannen gemaakt om met hen Pasen te vieren (is hier echt een big happening) en voor mij betekent dat infiltreren in een Ethiopisch gezin!
Vanuit Hawasa kunnen we de twee geselecteerde coöperaties bezoeken (we moeten nog ff kijken hoe we het doen met transport en overnachtingen), en vanaf de coöperaties rondreizen langs de verschillende boeren. Alles ligt nog helemaal open dus dat wordt leuk!

Hier in Addis zit ik in een lekker kneuterig guesthousje, waar allerlei backpackers van over de hele wereld komen crashen. Er is een soort binnenplaats achtig iets waar iedereen een beetje zit te chillen.
Super gezellig, er zijn altijd genoeg mensen dus er is altijd wel iemand om lekker doelloos tegenaan te lullen na een dag werken!

Nou jongens, dit was dan de intro.. toch iets langer dan gepland hihi. Ik knal er gelijk nog een blog achteraan over wat er hier nog meer te doen is behalve werken ;-)
X Marianne

  • 08 April 2011 - 15:15

    Inge:

    Klinkt weer goed Marianne, hard aan het werk heb ik al door! Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn ambassade waarschijnlijk niet dicht gaat.. oef! besos

  • 08 April 2011 - 15:31

    Djenus:

    Klinkt heel interessant allemaal! Net echt ;) haha nee hoor! Goed bezig!
    Ik wacht met smart op je andere blog!
    xxx

  • 08 April 2011 - 19:48

    Ma:

    Hoi Jans,
    Fijn dat het allemaal zo lekker loopt!
    Doe echter wel voorzichtig daar.

    Het beste, xxxxx


  • 09 April 2011 - 08:38

    Laura:

    Klinkt allemaal weer goed Marremans! Je andere blog is echt grappig haha, ik zou lekker terug gaan zitten prikken ;)
    Sie joe soen!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Addis Abeba

Koffie in Ethiopië

Afstudeeronderzoek in de koffieketen van Ethiopië

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2011

Megara

23 April 2011

Bokasso

17 April 2011

Addis en Hawasa

08 April 2011

Eerste week in Addis

08 April 2011

Afstudeeronderzoek
Marianne

Actief sinds 07 Sept. 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 56469

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2011 - 19 Augustus 2012

Working holiday in Australië

01 April 2011 - 10 Mei 2011

Koffie in Ethiopië

28 Juni 2010 - 24 Augustus 2010

Thailand & Laos

09 September 2009 - 01 Februari 2010

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: